BÆREDYGTIGHEDSINITIATIVER HOS REVISION LIMFJORD

NBE Bæredygtighedsscreening hos Revision Limfjord den 3. juni 2021 

1. KONKLUSION

Nedenfor er et koncentreret overblik over de forhold A til F, som Bæredygtighedsscreeningen har afdækket som værende af væsentlig karakter. I afsnit 3 er konklusionerne belyst og uddybet, mens afsnit 4 opstiller de potentielle initiativer i prioriteret orden.  

Nedenstående liste er et overblik over de hovedpunkter, Revision Limfjord med fordel kan handle på for at øge deres bæredygtighed. 

 

A. Forretningsudvikling / Strategi / Innovation

Fokus på cirkulær økonomi og biodiversitet 

B. Leverandører / Kunder / Partnerskaber

Fokus på overblik over væsentlige leverandører og opbygning af partnerskaber 

C. Affald og genanvendelse

Fokus på cirkulære løsninger  

D. Energioptimering 

Fokus på transportforbrug og alternativ el-forsyning (solceller) 

E. Kommunikation 

Fokus på at fortælle om den rejse Revision Limfjord begiver sig ud på 

2. INTRO TIL VIRKSOMHEDEN

  • Revision Limfjord er et godkendt revisionspartnerselskab ejet af 13 partnere med 6 afdelinger: 
  • Bødkervej 12, 7700 Thisted 
  • Ved Fjorden 25, 7600 Struer 
  • Rolighedsvej 7, 7760 Hurup Thy 
  • Kirkestræde 9A, 7500 Holstebro 
  • Gemsevej 15, 7800 Skive 
  • Ringvejen 63, 7900 Nykøbing M 
  • Revision Limfjord har ca. 100 medarbejdere fordelt på de 6 afdelinger 
  • De 6 afdelinger er præget af forskellige kulturer, de 4 afdelinger er i lejet lokaler 
  • Partnerne vil gerne understøtte øget fokus på bæredygtighed og CSR 
  • Fra partnerne er der ligeledes fokus på at de unge skal tiltrækkes bl.a. bæredygtighed 
  • Man har en divers medarbejderstab – alders- og kønsmæssigt 

 

Indsatser i gang 

  • Revision Limfjord har over en årrække arbejdet målrettet med CSR-tiltag 
  • Har altid ansat revisorelever og -trainees 
  • Har altid ansat fleksjobbere – lige nu 8 stk. fordelt på de 6 afdelinger 
  • Har fokus på medarbejdernes mentale og fysiske sundhed – herunder balancen mellem arbejde og fritid 
  • Er engageret i lokalsamfundet – knyttet til hver af de 6 afdelinger – i forhold f.eks. sponsorater (især rettet mod idræt) 
  • Er pt. i gang med at kigge på alternativer i forhold til gaver til kunder og medarbejdere samt i forhold til sponsorgaver – gaver med en langt mere bæredygtig profil 
  • Der er indført, at køber man sådanne ting ind, skal man spørge ind til produktets bæredygtighed 
  • Har etableret en ordning, hvor virksomheden videresender deres brugte IT-udstyr til Fonden NordVirk for genanvendelse/genbrug. Revision Limfjord tilbyder både deres kunder og medarbejdere, at de kan aflevere deres brugte IT-udstyr til Revision Limfjord – så står de for at sende det videre til Fonden NordVirk 

3. Udbygning - Muligheder og forretningspotentialer for virksomheden

A. Forretningsudvikling / Strategi / Innovation

  • Cirkulær økonomi
  • Gennem indkøbspolitik/-strategi - Fokus på indkøb som et nøgleelement til CO2 optimering 
  • Stil miljø- og bæredygtighedskrav til indkøb af væsentlige elementer – IT-udstyr, kopimaskiner, mobiler, kontorinventar, rengøringsmidler, papir (Svanemærket kopipapir af genbrugsfibre), gaver (til medarbejdere, kunder mv.), affaldshåndtering 

 

  • Biodiversitet
  • Anvend – hvor det er muligt – udenomsarealerne på en anden måde. ”Aflys” græsplænen og erstat med blomsterblandinger, frugttræer, bærbuske mv. 
  • Bauhaus A/S er ved at etablere sig på nabogrunden – Koordinér evt. med dem ved omlægning af udenomsarealer 

 

B. Leverandører / Kunder / Partnerskaber

  • Dialog med kunder/partnere/lokalområde
  • Fokus på hvordan Revision Limfjord hjælper/rådgiver deres kunder i den rigtige retning i forhold til at imødekomme efterspørgsler og krav fra kommuner mv. i retning af større grad af bæredygtighed 
  • eks. gennem dialog med de kommuner, som de 6 afdelinger ligger i om, hvad de ligger i bæredygtighed, hvad der rør sig hos, hvad der vil komme til at betyder noget for dem 
  • Gøre virksomheden klar til nye krav/forventninger fra omgivelserne 

 

  • Sponsorater
  • Overblik over sponsorater – sponsorering af de ”rigtige” i forhold til bæredygtighed 
  • Revision Limfjord sponserer rigtig mange idrætsaktiviteter. En mulighed kunne være at stille krav i forbindelse med sit sponsorat. Det er ikke nødvendigt at forlange, at fodboldklubben skal købe bæredygtige trøjer – men måske man kan opfordre til, at boldklubben stillede med repræsentanter til Revision Limfjords årlige ”vi samler plast på stranden dag” – evt. i samarbejde med firmaet Strandet (STRANDET). Så kunne man lave en ”Sponsordag” – hvor medarbejderne fra Revision Limfjord kunne møde repræsentanter fra alle de klubber der sponsoreres – og danne netværk.  
  • Afsøgning af meningsfyldte merchandise med en mere bæredygtig profil 
  • Virksomheden har selv kontakt med Design Agger (bæredygtigt tøj) og nævner også ELSK (bæredygtigt tøj). Begge lokale virksomheder lokaliseret i Thisted Kommune 

 

  • Overblik over leverandører
  • Overblik over den miljømæssige belastning de væsentligste indkøbte produkter/services bidrager med  
  • Afsøgning af alternativer - i form af ny leverandør med et bedre produktet 

 

C. Affald og genanvendelse

  • Affaldssortering
  • Gennemgang af den samlede affaldshåndtering og - bortskaffelse med fokus på optimeringspotentialer 
  • Frasortering af papir, pap, plast (hård) 
  • Håndtering af IT-udstyr, mobiler, kopimaskiner, kontorinventar til genbrug/genanvendelse 

 

 

D. Energioptimering 

  • Strategi for kørselsbehov 
  • Revision Limfjord er i proces med at kigge på dette, idet Corona-nedlukningen har afdækket, at kundebetjeningen kan være af lige så høj standard gennem elektroniske møder 
  • Fastsat en målsætning på en reduktion på 25 % i forhold til 2019 
  • Dokumentér effekten af Corona-nedlukningen: Opgør kørte kilometer, brændstofmængde og -type for 2019, 2020 og 2021 (for det første halve år). Så vil virksomheden vide, hvilken miljøeffekt en reduktion på 25 % vil have 

 

  • Etablering af solceller på tagarealer – hvor muligt
  • NBE vil kontakte en energirådgiver, der kan afdække, hvorvidt det er en mulighed for at fremme anvendelse af grøn el 
  • Denne analyse bør ske i sammenhæng med overvejelse omkring etablering af el-ladestandere (til biler) på virksomhedens P-plads. Både til kunders biler og medarbejdernes biler 
  • Etableres dette anlæg vil det være hensigtsmæssigt at formidler for medarbejderne – og andre der kommer i huset – hvor meget det producerer. Og illustrere hvad der dermed spares i udledning af CO2 

 

  • Ombygning af eksisterende bygning i Thisted
  • Fokus på at bygge fleksibelt 
  • Overveje hvor stort behovet er for, at møblerne skal være ens, når man skulle skaffe nyt – anvend genbrugsmøbler 

 

 

E. Kommunikation 

  • Intern kommunikation
  • For at sikre medarbejdernes engagement og medejerskab af Revision Limfjords grønne omstillingsproces.  

 

  • Fortæl om Revision Limfjord eksisterende tiltag
  • Både de miljømæssige og de sociale - F.eks. meget etnisk forskellig medarbejderstab 

 

  • Fortæl om Revision Limfjords rejse mod mere bæredygtighed
  • Så længe forudsætningerne ”afsløres” må man gerne fortælle om, hvad man er i gang med at lave om på Revision Limfjord 

 

  • Fortæl om indsats for mere biodiversitet 
  • En meget synlig måde at vise forandring 
  • Vil kunne understøtte den sociale bæredygtighed i form af medarbejdernes evt. benyttelse af disse arealer - f.eks. frugt- og bærhaver 

4. Uddybning af potentielle bæredygtighedsinitiativer

5. Deltagere i Bæredygtighedsscreeningen

Revision Limfjord 

  • Karen Mørkholt, direktør 
  • Mette Hjorth Bunch, revisor, CSR ansvarlig siden 2019 
  • Emma Borg Pedersen, praktikant 9. semester i organisation og strategi, AAU 

 

Thisted Kommune 

  • Maya Zepeda-Riis, miljøsagsbehandler 

 

Thy Erhvervsforum 

  • Per Kristensen, erhvervskonsulent 
  • Thomas Rosenkrands, nyansat erhvervskonsulent 

 

Aalborg Universitet 

  • Mette Mosgaard, lektor Institut for Planlægning 

 

Netværk for Bæredygtig Erhvervsudvikling NordDanmark 

  • Mette Bøgh, projektleder (referent)